1. Sayfa - Toplam 3 Sayfa var 123 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 27

Konu: Jet Motorlarının Çalıştırılması Üzerine Bilmediklerimiz..

  1. #1
    Yeni Üye Array
    Üyelik tarihi
    18.Ağustos.2012
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    10
    İtibar Gücü
    0

    Question Jet Motorlarının Çalıştırılması Üzerine Bilmediklerimiz..

    Arkadaşlar öncelikle merhaba , bir sorum olacaktı.
    Bildiğimiz gibi araçlarda motorun çalıştırılması marş motoru sayesinde olmaktadır.Motorun içinde bulunan pistonlara ilk dönme hareketi marş motoru ile verilip , yakıtın sıkıştırılarak veya buji yardımı ile yakılması sonucu motor çalıştırılmaktadır.

    Sormak istediğim , uçaklarda jet motorunun ilk çalıştırılması nasıl olmaktadır.İzlediğim animasyonlarda bununl ilgili birşey bulamadım.Konu hakkında bilgisi olan arkadaşlardan bunun cevabını bekliyorum.Saygılarımla,

  2. #2
    Aktif Üye Array sangokudb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    12.Ekim.2007
    Mesajlar
    942
    İtibar Gücü
    4429

    Standart

    önce bataryadan alınan enerji ile apu çalıştırılır, daha sonra apu'dan alınan hava ile motorlar çalıştırılır. Tabi yanlışım yoksa bilen arkadaşlar düzeltebilirler.

    bu arada mantık arabadaki ile aynı aslında, arabadaki mars motoruda önce aküden alınan enerji ile çalıştırılır. Ondan alınan dönme hareketi ile ana motor çalışır şeklinde olması lazım.
    LUFTHANSA PTN FİLO-3

  3. #3
    Yeni Üye Array
    Üyelik tarihi
    18.Ağustos.2012
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    10
    İtibar Gücü
    0

    Standart

    apu dediğiniz , hava kompresörü görevi gören bir aletmi? Cevapladığınız için teşekkür ederim bu arada.

  4. #4
    Aktif Üye Array sangokudb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    12.Ekim.2007
    Mesajlar
    942
    İtibar Gücü
    4429

    Standart

    Alıntı msttsr Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    apu dediğiniz , hava kompresörü görevi gören bir aletmi? Cevapladığınız için teşekkür ederim bu arada.
    kendisi tam olarak uçakların arkasından çıkan dumanın sebebidir http://tr.wikipedia.org/wiki/APU

    kendisi zaten bir motordur, normal motorlar kadar elektiriksel güç üretebilir veya hava verir, artık havayı nerde kullanmak istersen..

    wikiden:

    "Jet motorlarının çalışması daha doğrusu ilk hareketi alabilmeleri için basınçlı hava akımına gereksinimleri vardır. İşte APU'lar bu basınçlı havayı yaratarak uçak motorunun çalışmasını sağlarlar. "
    LUFTHANSA PTN FİLO-3

  5. #5
    Yeni Üye Array
    Üyelik tarihi
    18.Ağustos.2012
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    10
    İtibar Gücü
    0

    Standart

    Alıntı sangokudb Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    kendisi tam olarak uçakların arkasından çıkan dumanın sebebidir http://tr.wikipedia.org/wiki/APU

    kendisi zaten bir motordur, normal motorlar kadar elektiriksel güç üretebilir veya hava verir, artık havayı nerde kullanmak istersen..
    Teşekkür ederim , aydınlattığınız için.

  6. #6
    Uçak Teknisyeni Array B747-8 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    03.Şubat.2012
    Bulunduğu yer
    LTBA
    Mesajlar
    105
    İtibar Gücü
    2688

    Standart

    Merhabalar

    Motor çalıştırılmadan önce uçağa elektrik ve hava sağlamak için bize yardımcı olan APU çalıştırılır.Pilot kokpitte APU çalıştırılması için gerekli switchleri kaldırdıktan sonra sol kanadın kökünde bulunan APU'ya yakıt gönderilmesini sağlayan APU Yakıt Pompası yakıt tankından yakıtı çeker ve APU'ya gönderir.Bu pompa 28VDC ile çalışır ve takdir edersiniz ki bu enerjiyi doğrudan bataryadan alır.(Uçaga herhangi bir elektrik kaynagı baglı olmadıgı durumlarda).APU çalıştığında APU Air Inlet Door'lar açılır ve APU'ya hava girmeye başlar.APU havayı basınçlandırarak bizim Accessory Gearbox üzerinde takılı olan Starter'imize gönderir.Starterimiz Accessory Gear Box içerisindeki dişlileri çevirmeye başlar.

    Turbofan motorlarda genelde 2 tane şaft bulunur yani two-spool enginedirler.Bu 2 şaft iç içe geçmiş sekildedir.Bu şaftlar N1 ve N2 şaftlarıdır.N1 şaftının üzerinde en dışta gördüğümüz Fan-Low Pressure Compressor-Low Pressure Turbine blade kademeleri bağlıdır.N2 ya ise HPC ve HPT blade kademeleri bağlıdır.Konumuza dönersek,az önce yukarıda bahsettiğim Accessory Gearbox N2 şaftına Transfer Gearbox ile bağlıdır yani Accessory Gearboxtaki dönü hareketi doğrudan N2 şaftına iletilir.Asıl olay burda başlar.N2 şaftı dönmeye başladığında motor içerisinde var olan havayı sıkıştırarak türbinden geçirir.LPT'den geçen hava türbin bladelerini döndürdükçe bu blade kademesi N1 şaftına bağlı oldugundan yani en dıştaki fana bağlı olduğundan fan dönmeye başlar.Fan dönmeye başladığında N2 devri yaklaşık olarak %17 civarıdır.Fan döndükçe içeri daha fazla hava gelir ve sıkıştırılır.N2 şaftının devri %25 olduğunda yakıt gönderilir ve bujiler çakmaya başlar.Artık yanma sağlanmıştır ve sürekli olarak fandan çekilen hava basınclandırlır ve yakılarak ortaya muazzam bir güç çıkartır ve bu sürekli devam eder.

    N2 devri yaklaşık %45 olduğunda starter devre dışı kalır.Burda amaç starterin overload olmamasıdır.N2 devri %50 ye ulaştığında motorumuz artık IDLE yani rölanti devrinde çalışmaktadır ve IDG ( Integrated Drive Generator ) 'den artık elektrik alabiliriz bu yüzden başta çalıştırdığımız olan APU Generator devre dışı kalır, devir %50 olduğunda bujiler ateşlemeyi keser çünkü combustion chamber(yanma odasında) sürekli devam eden bir yanma vardır.Fakat yağışlı havalarda motorun flame-out olmaması için bujiler otomatik konumda bırakılır ve sürekli çakar.
    Biraz ayrıntı oldu sanırım fakat basit bir motor resmi çizerek yazdıklarımı daha iyi anlayabilirsin.

    Edit : Sanırım uçak motoru hakkında pek bir bilgin yok o yüzden yazdıklarım arasında geçen birkaç tanım eklemek istedim.

    APU-Auxiliary Power Unit-Yardımcı Güç Kaynağı : Uçağa hava ve elektrik sağlar uçağın kuyruk konisinde bulunur.Turbo-şaft tipli bir motordur.
    Uçak Bataryası : Genelde kokpit altında bulunan elektriksel donanımların mevcut olduğu odacıkta bulunur.28V DC kaynaklarıdır.Uçak elektrik sistemleri 115V AC 28V DC 400 Hz 3 Fazla çalışır.
    APU Air Inlet Door : APU'da havanın basınçlandırılması için atmosferden APU'ya hava gitmesini sağlayan kapaklar.
    N1 ve N2 Şaftı : Motorda bulunurlar.N1 şaftına en dışta görülen büyük fan,düşük basınç kompresörü,düşük basınç türbini bağlıdır.N2 ya ise yüksek basınc kompresörü ve yüksek basınc türbini baglıdır.Bu 2 şaft iç içedir.
    Kompressor : Havanın sıkıstırıldığın kısımdır.Bladelerden oluşur ve kademeli olarak havayı belli bir oranda sıkıştırır.
    Turbofan motor : 4 çeşit motor vardır.Turbo-jet(savas ucakları) , turbo-fan(yolcu ucakları) , turbo-prop(pervaneli ucaklar ) , turbo shaft ( APU gibi motorlar )
    Accessory Gearbox : Motora önden bakıldıgında tam motorun altında takılı olan dişlilerden meydana gelmiş bir mekanizmadır.Üzerinde birçok pompa bulunur.
    IDG : Accessory Gearbox üzerine bağlıdır.Gearbox döndükçe yani motor çalıştıkça uçağa 115VAC 400 Hz 3 faz elektrik sağlar.

  7. #7
    Forum kıdemlisi Array bravecan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    24.Eylül.2007
    Bulunduğu yer
    İstanbul..
    Yaş
    61
    Mesajlar
    17,543
    İtibar Gücü
    7803

    Standart

    Alıntı B747-8 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Merhabalar

    Motor çalıştırılmadan önce uçağa elektrik ve hava sağlamak için bize yardımcı olan APU çalıştırılır.Pilot kokpitte APU çalıştırılması için gerekli switchleri kaldırdıktan sonra sol kanadın kökünde bulunan APU'ya yakıt gönderilmesini sağlayan APU Yakıt Pompası yakıt tankından yakıtı çeker ve APU'ya gönderir.Bu pompa 28VDC ile çalışır ve takdir edersiniz ki bu enerjiyi doğrudan bataryadan alır.(Uçaga herhangi bir elektrik kaynagı baglı olmadıgı durumlarda).APU çalıştığında APU Air Inlet Door'lar açılır ve APU'ya hava girmeye başlar.APU havayı basınçlandırarak bizim Accessory Gearbox üzerinde takılı olan Starter'imize gönderir.Starterimiz Accessory Gear Box içerisindeki dişlileri çevirmeye başlar.

    Turbofan motorlarda genelde 2 tane şaft bulunur yani two-spool enginedirler.Bu 2 şaft iç içe geçmiş sekildedir.Bu şaftlar N1 ve N2 şaftlarıdır.N1 şaftının üzerinde en dışta gördüğümüz Fan-Low Pressure Compressor-Low Pressure Turbine blade kademeleri bağlıdır.N2 ya ise HPC ve HPT blade kademeleri bağlıdır.Konumuza dönersek,az önce yukarıda bahsettiğim Accessory Gearbox N2 şaftına Transfer Gearbox ile bağlıdır yani Accessory Gearboxtaki dönü hareketi doğrudan N2 şaftına iletilir.Asıl olay burda başlar.N2 şaftı dönmeye başladığında motor içerisinde var olan havayı sıkıştırarak türbinden geçirir.LPT'den geçen hava türbin bladelerini döndürdükçe bu blade kademesi N1 şaftına bağlı oldugundan yani en dıştaki fana bağlı olduğundan fan dönmeye başlar.Fan dönmeye başladığında N2 devri yaklaşık olarak %17 civarıdır.Fan döndükçe içeri daha fazla hava gelir ve sıkıştırılır.N2 şaftının devri %25 olduğunda yakıt gönderilir ve bujiler çakmaya başlar.Artık yanma sağlanmıştır ve sürekli olarak fandan çekilen hava basınclandırlır ve yakılarak ortaya muazzam bir güç çıkartır ve bu sürekli devam eder.

    N2 devri yaklaşık %45 olduğunda starter devre dışı kalır.Burda amaç starterin overload olmamasıdır.N2 devri %50 ye ulaştığında motorumuz artık IDLE yani rölanti devrinde çalışmaktadır ve IDG ( Integrated Drive Generator ) 'den artık elektrik alabiliriz bu yüzden başta çalıştırdığımız olan APU Generator devre dışı kalır, devir %50 olduğunda bujiler ateşlemeyi keser çünkü combustion chamber(yanma odasında) sürekli devam eden bir yanma vardır.Fakat yağışlı havalarda motorun flame-out olmaması için bujiler otomatik konumda bırakılır ve sürekli çakar.
    Biraz ayrıntı oldu sanırım fakat basit bir motor resmi çizerek yazdıklarımı daha iyi anlayabilirsin.
    Teşekkürler. Ancak ilgili çizimler ve görüntü varsa eklemek mümkün mü?
    MESELA JET MOTORUNUN ÖZERLLİKLERİ ?
    Derya gibi konular bunlar..
    Yaz yaz bitmez..
    Biz öğrenmeye devam edelim..
    Mesleğinin erbabı bir teknisyen arkadaşımızdan öğrenecek çok şey var..
    Bekliyoruz..
    '' İnsanlar konusunda daha az, fikirler konusunda daha çok meraklı olun. ''
    Marie Curie

    '' Cahillerle tartışmaya girmeyin, Ben hiç yenemedim.''
    Gazali

  8. #8
    Üye Array
    Üyelik tarihi
    10.Haziran.2008
    Bulunduğu yer
    ESK
    Mesajlar
    111
    İtibar Gücü
    4021

    Standart

    Alıntı B747-8 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Merhabalar

    Motor çalıştırılmadan önce uçağa elektrik ve hava sağlamak için bize yardımcı olan APU çalıştırılır.Pilot kokpitte APU çalıştırılması için gerekli switchleri kaldırdıktan sonra sol kanadın kökünde bulunan APU'ya yakıt gönderilmesini sağlayan APU Yakıt Pompası yakıt tankından yakıtı çeker ve APU'ya gönderir.Bu pompa 28VDC ile çalışır ve takdir edersiniz ki bu enerjiyi doğrudan bataryadan alır.(Uçaga herhangi bir elektrik kaynagı baglı olmadıgı durumlarda).APU çalıştığında APU Air Inlet Door'lar açılır ve APU'ya hava girmeye başlar.APU havayı basınçlandırarak bizim Accessory Gearbox üzerinde takılı olan Starter'imize gönderir.Starterimiz Accessory Gear Box içerisindeki dişlileri çevirmeye başlar.

    Turbofan motorlarda genelde 2 tane şaft bulunur yani two-spool enginedirler.Bu 2 şaft iç içe geçmiş sekildedir.Bu şaftlar N1 ve N2 şaftlarıdır.N1 şaftının üzerinde en dışta gördüğümüz Fan-Low Pressure Compressor-Low Pressure Turbine blade kademeleri bağlıdır.N2 ya ise HPC ve HPT blade kademeleri bağlıdır.Konumuza dönersek,az önce yukarıda bahsettiğim Accessory Gearbox N2 şaftına Transfer Gearbox ile bağlıdır yani Accessory Gearboxtaki dönü hareketi doğrudan N2 şaftına iletilir.Asıl olay burda başlar.N2 şaftı dönmeye başladığında motor içerisinde var olan havayı sıkıştırarak türbinden geçirir.LPT'den geçen hava türbin bladelerini döndürdükçe bu blade kademesi N1 şaftına bağlı oldugundan yani en dıştaki fana bağlı olduğundan fan dönmeye başlar.Fan dönmeye başladığında N2 devri yaklaşık olarak %17 civarıdır.Fan döndükçe içeri daha fazla hava gelir ve sıkıştırılır.N2 şaftının devri %25 olduğunda yakıt gönderilir ve bujiler çakmaya başlar.Artık yanma sağlanmıştır ve sürekli olarak fandan çekilen hava basınclandırlır ve yakılarak ortaya muazzam bir güç çıkartır ve bu sürekli devam eder.

    N2 devri yaklaşık %45 olduğunda starter devre dışı kalır.Burda amaç starterin overload olmamasıdır.N2 devri %50 ye ulaştığında motorumuz artık IDLE yani rölanti devrinde çalışmaktadır ve IDG ( Integrated Drive Generator ) 'den artık elektrik alabiliriz bu yüzden başta çalıştırdığımız olan APU Generator devre dışı kalır, devir %50 olduğunda bujiler ateşlemeyi keser çünkü combustion chamber(yanma odasında) sürekli devam eden bir yanma vardır.Fakat yağışlı havalarda motorun flame-out olmaması için bujiler otomatik konumda bırakılır ve sürekli çakar.
    Biraz ayrıntı oldu sanırım fakat basit bir motor resmi çizerek yazdıklarımı daha iyi anlayabilirsin.

    Edit : Sanırım uçak motoru hakkında pek bir bilgin yok o yüzden yazdıklarım arasında geçen birkaç tanım eklemek istedim.

    APU-Auxiliary Power Unit-Yardımcı Güç Kaynağı : Uçağa hava ve elektrik sağlar uçağın kuyruk konisinde bulunur.Turbo-şaft tipli bir motordur.
    Uçak Bataryası : Genelde kokpit altında bulunan elektriksel donanımların mevcut olduğu odacıkta bulunur.28V DC kaynaklarıdır.Uçak elektrik sistemleri 115V AC 28V DC 400 Hz 3 Fazla çalışır.
    APU Air Inlet Door : APU'da havanın basınçlandırılması için atmosferden APU'ya hava gitmesini sağlayan kapaklar.
    N1 ve N2 Şaftı : Motorda bulunurlar.N1 şaftına en dışta görülen büyük fan,düşük basınç kompresörü,düşük basınç türbini bağlıdır.N2 ya ise yüksek basınc kompresörü ve yüksek basınc türbini baglıdır.Bu 2 şaft iç içedir.
    Kompressor : Havanın sıkıstırıldığın kısımdır.Bladelerden oluşur ve kademeli olarak havayı belli bir oranda sıkıştırır.
    Turbofan motor : 4 çeşit motor vardır.Turbo-jet(savas ucakları) , turbo-fan(yolcu ucakları) , turbo-prop(pervaneli ucaklar ) , turbo shaft ( APU gibi motorlar )
    Accessory Gearbox : Motora önden bakıldıgında tam motorun altında takılı olan dişlilerden meydana gelmiş bir mekanizmadır.Üzerinde birçok pompa bulunur.
    IDG : Accessory Gearbox üzerine bağlıdır.Gearbox döndükçe yani motor çalıştıkça uçağa 115VAC 400 Hz 3 faz elektrik sağlar.
    Thy teknikte çalışan birisi olarak daha iyi araştırmalısın.
    APU yakıt pompası her uçakta yok.Apu dönmeye başladığında kendiliğinden yakıt tankından suction yapabilir. APUdan alınan hava starterden sonra direkt olarak transfer gearbox ile N2 şaftını döndürür. accessory gearbox n2 şaftına direkt bağlı olduğu için N2 döndüğünde accessory üzerindeki komponentlerde dönmeye başlar.%10 N2 da hidrolik pompa 3000 psi üretir.accessry gearbox ile transfer gearbox ın bağlantısı yok.Ayrıca motor idle da elektrik varken APU devre dışı kalmaz. Sen switch ler ile hangisinden istersen ordan elektrik alırsın ister motor ister APU

  9. #9
    Üye Array
    Üyelik tarihi
    07.Ağustos.2012
    Mesajlar
    50
    İtibar Gücü
    0

    Standart

    Dostum N1 safti demek istedin sanirim?... Gearbox ta N1 e baglidir, N 2 ye takometre ve yakit kontrol cihazi bilgileri haricinde birsey baglanmaz, aksi taktirde uretilrn gucu kullanmis olursun.

  10. #10
    Forum kıdemlisi Array bravecan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    24.Eylül.2007
    Bulunduğu yer
    İstanbul..
    Yaş
    61
    Mesajlar
    17,543
    İtibar Gücü
    7803

    Standart


    Bu videoya göre de, görüşlerimizi yazalım.
    '' İnsanlar konusunda daha az, fikirler konusunda daha çok meraklı olun. ''
    Marie Curie

    '' Cahillerle tartışmaya girmeyin, Ben hiç yenemedim.''
    Gazali

1. Sayfa - Toplam 3 Sayfa var 123 SonuncuSonuncu

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Benzer Konular

  1. Bölümler hakkında soru .. :)
    shoy99 tarafından Üniversitelerimiz Bölümünde
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 17.Nisan.2011, 21:59
  2. Sanal atc hakkında bir soru
    008171 tarafından Sanal Hava Trafik Kontrol (ATC) Bölümünde
    Cevaplar: 4
    Son Mesaj: 05.Nisan.2011, 20:14
  3. Boyama Hakkında Soru
    ero1458 tarafından Maket Uçak ve Helikopter Bölümünde
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 10.Haziran.2010, 15:22
  4. Aerodinamik hakkında bir soru
    cnr tarafından Teknik Bölümünde
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 16.Kasım.2009, 18:25
  5. Radar hakkında bir soru
    One tarafından Hava Trafik Kontrolörleri Bölümünde
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 02.Ağustos.2009, 13:21

Paylaş

Paylaş

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
izmir escort izmir escort bayan

izmir escort bodrum escort izmir escort izmir escort

vr etkinlik

istanbul escort

ankara evden eve nakliyat

canlı bahis siteleri en güvenilir bahis siteleri en iyi bahis siteleri canlı bahis kaçak bahis illegal bahis siteleri güvenilir canlı bahis siteleri canlı casino siteleri bahis siteleri ensobet deneme bonusu

escort istanbul

escort istanbul

ataşehir escort bayan ümraniye escort bayan rokettube escort bayan kadıköy escort bayan anadolu yakası escort kadıköy escort